woensdag 31 oktober 2018



Het is vrijdag 5 oktober 2018 en we liggen inmiddels in de Algarve Portugal.



Een paar dagen in de haven van Portim҇҇ao gelegen om water te tanken en de boot te wassen.



We proberen als we binnen gaan liggen het altijd voor het weekend te plannen,  Ook deze keer zijn we naar een bekende strandtent geweest waar je ook weer de meest interessante mensen ontmoet.


Verder hebben we gefietst om wat meer van deze omgeving te zien.
Maar liggen nu weer voor anker in een baai.
Vandaag bezoek gehad van een Portugese duiker. Ad had hem leren kennen bij de haven waar hij de onderkant van een boot aan het schoonmaken was. Zijn naam is Antonio, een man van 63 jaar. Volop gereisd in zijn leven en overal gewerkt. Onder het genot van een drankje heeft hij ons een aantal mooie plaatsen aangewezen op de Kaapverdische Eilanden, Brazilië en Gambia. Geweldig dat deze man dan gewoon spontaan even langs komt.
Na 12 dagen in Portem҇ao te hebben gelegen zijn we verder gevaren naar Culatra, een ankerplaats met een vissersdorp en mooie stranden.



Hier woont een Duitse man hij laat zich weinig zien.






We zien hier ook de Nederlandse boten, Alcatraz en Vivente, weer liggen. Die zijn we al eerder tegen gekomen.


Morgen samen maar weer wat drinken op een terras. Het weer is hier verder prima, 24 graden met af en toe wat bewolking.
De boot Vivente is hun bijboot kwijt. Waarschijnlijk ’s-nachts bij harde wind hun lijntje gebroken en is de boot weggedreven. We hebben met zijn allen in de buurt nog navraag gedaan en rondgekeken maar niet terug gevonden. Dat is echt balen want dat is toch je vervoermiddel als je voor anker ligt.
Sinds onze reis in 2005 hijsen wij onze bijboot met motor ‘s- nachts altijd op aan de zijkant
van de boot. Dat is ons destijds in Curaҫao al aangeraden en dat doen wij nu nog steeds. Dan kan hij nooit wegdrijven en ook niet gemakkelijk gestolen worden. 
Eigenlijk moeten wij de motor en de bijboot nog schilderen zodat hij oud lijkt en herkenbaar is. Dat zijn de mindere dingen die we helaas niet kunnen voorkomen maar die wel een hoop ergernis besparen.
De weersverwachtingen zijn vanavond niet erg rooskleurig.  De orkaan Leslie komt vanuit de Atlantische Oceaan onze kant op. Zowel Windytv als Zygrip geven verschillend aan waar deze harde wind aan land komt. De één zegt dat het over Lissabon gaat razen en bij de ander komt hij onze kant op. Rond 20.00 uur vanavond zullen we er al zeker wat van gaan merken.
Deze orkaan zou ook Madeira treffen maar dat is inmiddels weer achterhaald. De vraag voor ons is nu natuurlijk hoe hard hij hier over onze ankerplaats gaat razen!
Je merkt dat iedereen er hier mee bezig is. Spullen van dek worden opgeruimd, bijboten worden op de boot vastgelegd, motoren opgeruimd en er wordt meer ankerketting uitgelegd.
Ad is vanmorgen al onder water gaan kijken waar en hoe ons anker precies ligt. Het ligt in ieder geval helemaal in de modder ingegraven. Hij zag alleen nog eens stukje van de beugel bovenop. Dus die ligt in ieder geval stevig. Verder hebben we nog wat extra ankerketting uitgelegd. Ook wij zijn hier natuurlijk ook de gehele dag mee bezig. Een zenuwachtig gevoel besluipt je omdat je op dit soort weersomstandigheden geen vat hebt. Je kunt alleen maar hopen dat alles goed gaat.
Het is in ieder geval fijn om te weten dat jullie met ons mee leven. We hebben al verschillende berichtjes ontvangen van mensen die deze weersverwachtingen ook hebben gezien en zich zorgen maken.  Dus nu maar afwachten wat het gaat worden !!!
Gelukkig is vannacht de orkaan Leslie voor ons hier meegevallen. Er stond wel een flinke wind maar goed om te doen, 45 knopen wind.
Twee boten zijn hier op drift gegaan maar dat is ook allemaal goed afgelopen.
We zijn wel gewoon naar bed gegaan en af en toe eens buiten gaan kijken of alles goed ging.
De wind nam in de nacht wat meer af. Net boven Lissabon heeft de meeste wind gehad. Veel mensen zonder stroom, waterschade enz.
Het is nu zondagmorgen en het waait nog wel stevig maar de zon schijnt volop.
Vanmorgen een aantal mensen bericht dat alles goed is gegaan.
Onze dank aan iedereen die met ons mee heeft gedacht en geleefd!!

De Alcatraz

We vermaken ons prima aan boord maar het is af en toe wel even fijn om aan wal te stappen.
Culatra is maar een klein vissersdorpje met twee kleine winkeltjes.
Als je brood wilt hebben zul je dat een dag van tevoren moeten bestellen. Verder zijn er een paar kleine bars waar je wat kunt eten en drinken. Je kunt hier geen culinaire gerechten bestellen maar ze doen hier echt hun uiterste best om iets lekkers op tafel te zetten, hoe laat het dan ook is.
De mensen zijn ook echt super vriendelijk. Ze leven hier van de visserij of ze werken in de stad en dan moeten ze eerst met de ferry over.
Wil je naar een grote supermarkt dan kun je met de ferry naar de plaats Ilhao. Deze ferry
gaat driemaal per dag en kost per enkele reis € 1,85.
We gaan hier elke dag wel even naar het strand. De wandeling er naar toe is al mooi en de stranden hier zijn prachtig.



Patrick en Judith van de Vivente zijn vertrokken naar de Canarische eilanden een tocht van ongeveer 5 dagen.
We zijn samen met Tom en Karine weer vertrokken en gaan de Guadiana Rivier op.
Een tochtje van 30 mijl. Zij varen hier al enkele jaren rond en kennen de mooie plekjes.
Wij waren anders deze rivier niet zomaar op gegaan.  



De ene kant van de rivier is Portugal en de andere kant is Spanje. Jaren geleden zijn ze hier gestart met het bouwen van een Golfressort met bungalows en appartementen. Maar om één of andere reden is de bouw gestopt en ligt het hele park er al jaren onafgewerkt bij. Sommige huizen zijn al bijna afgewerkt, keukens en vloeren erin. Echt zonde !!





We liggen hier aan een steiger zodat we lekker wat kunnen wandelen.
’s-Nachts worden we wakker omdat we iets op ons dek horen lopen. Tot onze schrik zien we dat het een rat is. Deze rat is via een lijn aan boord gekomen. We zien hem nog net onder onze bijboot verdwijnen. Wij een bezem gepakt en de bijboot opgetild. Hij schoot onder de boot vandaan en verdween weer snel via de lijn naar de kant.
Ratten willen we natuurlijk niet aan boord, die bijten echt alles kapot.


We hebben daarom ook maar meteen de lijnen los gegooid en zijn voor anker gaan liggen. Dan slaap je toch een stuk rustiger!!
De volgende morgen zagen we dat er stukjes hard plastic aan boord lagen. We hebben de gehele boot wederom nagelopen maar niets meer gevonden.
Konden ook geen schade vinden.

De volgende dag weer verder de rivier op gevaren en voor anker gaan liggen bij een plaatsje met huisjes waarvan er maar een paar bewoond zijn. Hier komt eenmaal per week een bakker en een groenteboer langs. Er is ook een klein restaurant gevestigd. Aan een kapotte steiger ligt zo af en toe een toeristenboot die de rivier op komt en daar aanlegt om wat te eten of te drinken. Ook wij hebben daar wat gedronken en hebben van de gastvrije eigenaar ook nog vers gesneden ham en een kleine cursus Portugees gekregen.
Bovendien kun je hier echt prachtig wandelen. Je komt hier nog kuddes tegen van schapen en geiten met een herder en honden die alles bij elkaar houden.


Lammetje net geboren


Olijven plukken


 Na een paar dagen zijn we ook hier weer verder gevaren richting het dorp Alcoutim. Dit is de plaats waar onze vrienden van de Alcatraz vaker komen.
Een ankerplaats met een paar steigers. Hier liggen boten van verschillende nationaliteiten die hier destijds ook zijn aangekomen maar ook nooit meer zijn vertrokken.
Sommigen liggen hier al vele jaren.
Elke donderdagavond komen deze mensen hier samen in een bar om gezamenlijk met elkaar een borrel te drinken en nieuwe mensen te ontmoeten. En dronken kun je hier zeker worden want een fles bier of een glas wijn kost hier 1 euro.

Er zijn hier twee kleine supermarkten en op zaterdagmorgen is in dit dorp een kleine groentemarkt geopend en een vrachtwagentje waar je vlees kunt kopen.
Je moet hiervoor wel erg veel geduld hebben, erg snel gaat het hier niet en overal sta je in een rij. Wij hebben bij de slager langer dan een uur in de rij gestaan om wat vlees te kopen.
Er waren slechts vier mensen voor ons. Ze hebben hier echt alle tijd van de wereld en kletsen heel wat af.
Wij moeten hier echt aan wennen maar we klagen beslist niet.
Want ook wij hebben natuurlijk alle tijd van de wereld en langzaamaan merken we, dat ook wij dit gaan beseffen.
Voor ons is het nog veel te vroeg om hier lang te blijven. Wij willen nog zoveel mooie plaatsen zien en nieuwe mensen ontmoeten.
Maar hoelang we hier zullen blijven is wel een vraagteken.
We zullen zien!


Windpilot
Technisch stukje:



 De windpilot is een stuurautomaat die achter de boot hangt en die volledig zonder stroom zijn werk kan doen. Dit is dan ook één van de voornaamste redenen dat men deze aanschaft.
Wij hebben deze tweedehands aangeschaft. Hij vertelde erbij dat hij deze windpilot niet veel gebruikt had op zijn wereldreis.
Maar ik hoorde toch veel goede berichten over deze stuurautomaat.  Zodoende dat ik deze toch maar op de boot gebouwd heb.
We hadden in Nederland al op het Hollands Diep met deze windpilot gevaren en ik moet zeggen dat hij daar goed werkte.
Maar tijdens een vakantie naar Frankrijk bij harde wind van achteren liet hij ons toch in de steek. De stuurautomaat kon de boot niet op koers houden. De correctie die hij gaf was niet voldoende.

Het onderste roertje staat recht afgesteld evenwijdig met de lengterichting van de boot.
Het windblad dat boven op de stuurautomaat staat is zo afgesteld dat deze rechtop in de wind staat. Zodra de boot in een andere hoek gaat varen ten opzichte van de wind komt de wind op een andere hoek op het windblad te staan en drukt deze omver waardoor het onderste blad draait en door de voortgang van de boot komt het blad dan naar één kant te staan. Dit zorgt ervoor dat de lijnen die daaraan zijn verbonden worden bediend.
Via lijnen die naar het stuur lopen zodat het hoofdroer van de boot gaat sturen.


Als hij terug gestuurd heeft komt het windblad weer in de neutrale stand te staan en is de boot weer in de goede koers. Maar bij mij werkte dat niet, wij kregen dat niet goed afgesteld.
Alles geprobeerd, andere lijnen, positie van het windblad.
Maar ik kon het niet hebben dat we het niet voor elkaar konden krijgen. Tot we een andere zeiler tegenkwamen uit Nederland die ook dezelfde stuurautomaat had. En zo konden we het een en ander vergelijken. Het bleek dat als hij stuurde met zijn roer via het stuurwiel van aanslag tot aanslag anderhalf keer zijn stuur moest omdraaien. Bij onze boot is dat twee keer.
Dus als de stuurautomaat stuurt moet deze een grotere slag maken voordat onze boot ging sturen. De andere boot had ook dynema-lijnen ertussen zonder rek. Dus nu konden we weer aan de slag. Maar we wilden nog verder gaan om het te verbeteren. Dus hebben we de windpilot nog meer richting het voorschip geplaatst , dus een 12 cm opgeschoven. Daardoor moesten er twee gaten geboord worden en de twee andere gaten dicht worden gemaakt met epoxy en teakpropjes in de oude gaten. Ik had nog een stuk teak, daar met een gatenboor twee proppen uitgeboord en Anja met schuurpapier precies op maat geschuurd voor de twee gaten. Het voordeel van de windpilot op een andere plaats te zetten was dat de lijnen onder een andere hoek trekken waardoor de uitslag groter zou zijn.
De lijnen hebben we ook vervangen door dynema-lijnen. Maar er was nog een groter probleem.
Het onderste roerblad stond onder een verkeerde hoek eronder. Dat kun je normaal verstellen door een paar moertjes te verplaatsen maar als je dat te veel doet klopt de afstelling niet meer. Wat we gedaan hebben is de grote as die naar het roerblad loopt 90 graden te draaien, en toen alles op een nulstand te zetten en de gaten opnieuw in de as geboord zodat alles precies recht staat. Wat we ook veranderd hebben is de verhouding van het sturen met het hoofdroer door een ander tandwiel achter het stuur te plaatsen waardoor we nu in anderhalve slag het roer van links naar rechts hebben.




Maar ja regel dit hier allemaal maar eens. Dat gaat niet van de ene op de andere dag. Daar ben je toch weer een paar dagen mee in de weer.
Een paar dagen later gingen we verder varen naar Culhatra. De weg daar naartoe hebben we de windpilot getest en deze werkte wel maar was nog niet te vertrouwen. We durfden niet naar binnen te lopen en de windpilot alleen het werk te laten doen. Bij Culhatra hebben we weer het oog van de windpilot naar beneden gezet waardoor een snellere reactie ontstaat voor het sturen.
Tijdens de daarop volgende zeiltest hebben we ook de kraallijn (de lijn die op de achterzijde van de giek zit) aangehaald. Zodat het achterlijk (achterzijde van het grootzeil) open gaat staan. Voor het voorzeil, het oog meer naar achteren gezet zodat het voorzeil bovenin ook meer open staat. Dus door meer de zeilen te stellen de boot minder loefgierig gemaakt zodat hij beter rechtuit stuurt.  (Een zeilboot is loefgierig wanneer zij de neiging heeft om met de kop in de wind te draaien; om de boot op koers te houden moet men met het stuurwiel teveel corrigeren).
Dat alles heeft er nu voor gezorgd dat de windpilot stuurt als een trein en kunnen we naar binnen lopen zonder naar hem om te kijken.
Ja, bij ons is het een “hem”. Bij andere boten is het soms een “zij”.  Maar wij moeten nog een naam verzinnen voor “hem”.


3 opmerkingen:

Conny Mutsaers zei

Elke dag is een nieuw avontuur met zijn verrassingen. En ook heel leerzaam. Ook de mensen die op jullie pad komen. Gelukkig viel de storm mee. Dat lijkt me echt spannend en angstig als je weet dat fit op jullie pad komt. Weer mooie foto's. Zo genieten wij met jullie mee. Grietjes Conny

Unknown zei

Wow what a great trip you are on just as well Ad knows on how to fix things reading the complicated automatic steering boy you remind me of my Brother Ad yes I think he must of thought you a few tricks ??? There are some great photos as well glad you were OK after the storm as that would of been Scarry .
Thanks for the interesting up dates love to you both & may you have smooth sailing love Tante Ans xoxo

Unknown zei

Iedere keer weer lekker genieten van jullie foto's en verhalen. Inmiddels zijn jullie een half jaar weg. Hoop op nog veel meer mooie verhalen en wens jullie alle goeds xx