Het is donderdag 14 maart
2019 op de Giudianarivier en de weersverwachting voor de komende dagen naar
Marokko is goed. Dus besluiten we die richting op te gaan. We zullen toch een
keer deze rivier moeten gaan verlaten. We vinden het wel jammer dat we het jaarlijks
smokkelaarsfeest gaan missen maar zo is er altijd wel weer een reden te vinden
om hier te blijven. We varen de rivier af en worden uitgezwaaid door de mensen
waar we de afgelopen tijd lief en leed mee hebben gedeeld. We varen richting
Ayamonte en vandaar gaan we de zee op richting Marokko. Maar we zijn nog maar
10 mijlen uit de kust en de wind valt helemaal weg. We varen nog een tijdje op
de motor verder om misschien toch wat wind op te pikken.
De weersverwachting voor de
komende dagen gaf toch iets anders aan. Uiteindelijk besluiten we maar om weer
terug te varen naar Ayamonte. Normaal is terug varen voor ons geen optie maar
om alles te gaan motoren vinden we ook niets. We wachten de weersverwachting
voor de komende dagen hier af en besluiten dan of we verder gaan.
Uiteindelijk besluiten we dan
toch maar om weer terug te varen naar de rivier om daar het smokkelaarsfeest
mee te gaan vieren. Dit betreft een
groots georganiseerd feest op de rivier wat mensen massaal komen bezoeken. Er
wordt een brug gelegd op de rivier om van de ene kant van de rivier naar de
andere kant te kunnen lopen. Er is volop muziek , drank en kraampjes met
sieraden, boeken, oude ambachten enz. Het is zonde om dit dan nu te missen.
Tijdens het varen zagen we op
de rivier een gezonken zeilboot liggen met de mast half boven water. We waren
benieuwd wat de eigenaar hiermee van plan was. We zijn in contact gekomen met
de eigenaar die aan Ad vroeg of het mogelijk was om de mast er af te halen.
Maar door het slechte zicht en de stroming had Ad al snel gezien dat dit niet
gemakkelijk zou zijn. En na een duik was voor hem al snel duidelijk dat er geen
zicht was, een sterke stroming en onder water een warboel van lijnen. Daarmee
was de duikoperatie snel ten einde.
Het is nu inmiddels 9 april
2019. Het wordt tijd om weer wat van ons dagelijks leven met jullie te delen.
De afgelopen tijd hebben we
niet veel bijzondere dingen gedaan of meegemaakt. Maar nu na een periode van bijna 5 maanden op
de Giudiana rivier, tussen Spanje en Portugal, gaan we nu toch echt verder met
onze reis. Het is hier echt mooi en vooral rustig om te liggen en reuze
gezellig. Ontzettend veel leuke en interessante mensen ontmoet, mooie
levensverhalen gehoord, lief en leed met elkaar gedeeld en vele feestjes
gevierd.
Zo ook mijn verjaardagsfeest
dat ik samen met nog drie andere jarigen heb gevierd .
We hadden aan de Spaanse
kant, Sanlúcar, een mooie locatie gehuurd. De band bestond uit muzikanten die
allemaal in of rondom de rivier wonen. We hadden wat drank en eten gehaald maar
het is hier ook de gewoonte dat iedereen die komt wat te eten of te drinken
meebrengt dat ze zelf hebben gemaakt. Echt geweldig!!
We hebben de afgelopen tijd
de weersverwachtingen voor Marokko goed in de gaten gehouden en de tijd is nu aangebroken om richting Rabat te gaan varen. Een tocht van 198 mijl. Ongeveer 36
uurtjes varen.
We hebben wederom afscheid genomen van de mensen op de rivier en
zijn uitgezwaaid met toeters en bellen.
Lange tijd stond er ontzettend
veel wind richting Marokko en dan is het bijna niet mogelijk om Rabat binnen te
varen vanwege te hoge golven en deining aan de ingang. Het is verstandig om naar
Rabat te gaan varen als je echt een paar
dagen rustig weer hebt met weinig wind zodat de golven op zee niet te hoog
zijn.
Het was wel even wennen na
een hele tijd op een rustige rivier te hebben gelegen om weer op de hobbelige
zee te varen. Eten te koken terwijl de boot op en neer gaat en de nacht door te
brengen op zee. Om de beurt wachtjes draaien zodat de ander kon slapen en de
zeeziekte tabletten moesten ook weer tevoorschijn komen.
Op 10 april 2019 kwamen we om
18.30 uur aan bij Rabat. De golven op zee waren gelukkig rustig om naar binnen
te varen.
Via de marifoon riepen we de
haven van Rabat op voor een ligplaats.
Maar dat was even een tegenvaller voor ons, omdat de havenmeester ons
mededeelde dat we Rabat niet in konden wegens reparaties. Wat voor reparaties
kon hij ons niet vertellen en hoe lang deze gingen duren kon hij ons ook niet
vertellen. Rond blijven dobberen midden op open zee tot de volgende ochtend was
ook geen optie. We waren allebei moe en moesten toen wel even schakelen dat er
niets op zat dan naar een volgende haven te varen.
Dat betekende dat we verder
moesten varen naar de volgende stad Mohammedia, 30 miles verder dus weer een
paar uren varen en een aankomst ’s nachts. Wat we normaliter nooit doen.
Een aankomst in een vreemde
haven waar je niet bekent bent en dan ook nog `s nachts.
In Mohammedia aangekomen
konden we zo snel geen plaats vinden om onze boot neer te leggen en hebben we
de boot aan een werkbarge gelegd met van die grote vrachtwagen banden en zijn
meteen gaan slapen.
Via de marifoon iemand
oproepen is geen optie want er is niemand meer aanwezig. Morgen maar weer
verder kijken.
We hebben heerlijk geslapen
en de volgende dag waren rondom onze boot volop vriendelijke mensen aan het
werk en vissersbootjes gingen de haven in en uit.
Mohammedia is eigenlijk een
werkhaven voor grote vrachtboten. Zeilboten komen hier eigenlijk weinig. Daar
hebben ze ook geen voorzieningen voor.
Hoewel als je in de boeken
kijkt er wel een jachthaven is, maar die is voor hele kleine bootjes.
Werklui en vissers kwamen
vrolijk een praatje maken. Sommigen spreken een beetje Engels maar over het
algemeen spreken ze Marokkaans of Frans.
Een man van de douane/customs
kwam langs en vroeg of wij even mee wilden lopen naar zijn kantoor met onze
bootpapieren om wat papieren in te vullen. Toen dit allemaal geregeld en goed
bevonden was kregen we toestemming om hier te blijven liggen voor 2 dagen.
In de haven kwamen we een
man, genaamd Achmad, tegen die ons aanbood om als gids ons de stad te laten
zien. Aardige man dus we dachten waarom ook niet. Hij heeft ons gedurende de
gehele middag de geschiedenis van de stad verteld en allerlei mooie plaatsen in
de stad laten zien. Moskeeën, markten, gebouwen.
We kregen allerlei
lekkernijen op de markt om te proeven en hebben op een terras ontzettende
lekkere thee met munt en honing gedronken. Kortom een geslaagde middag. Hier
wilden we echt wel een paar dagen blijven om alles te gaan bekijken.
Terug bij de poort van de
haven moesten we van de douane even wachten op iemand van de Port Control.
Zij hebben alle tijd van de wereld
dus dat duurde even.
Wat bleek nu: zij vonden dat
we met onze boot op een andere plaats moesten gaan liggen. Het was te
gevaarlijk en zij waren verantwoordelijk. Eerst alle papieren ingevuld en alles
goed bevonden en nu ineens moesten we daar weg. Ze wilden dat we buiten de
haven op zee voor anker gingen liggen en dan konden we met de bijboot de haven
in.
Er stond volop deining op zee
dus schommelt de boot flink op en neer en met de bijboot naar de kant was een
flink stuk varen. Dus voor ons geen optie.
We zouden nog een dag hier
blijven en dan weer verder varen. Niemand had last van ons en onze ligplaats
was voor ons perfect. De werklui waren reuze vriendelijk en vonden het fijn om
met ons hun Engelse taal weer op te halen. Maar na veel gepraat over en weer
vonden deze mensen toch dat we hier weg moesten. Dus besloten wij om dan ook
maar meteen te vertrekken naar de volgende haven.
Ze liepen maar liefst met
vier mensen met ons mee naar de boot. Iemand van immigratie, twee mensen van de
douane en iemand van de haven. De douane liep nog even de boot rond om te
kijken of we nog iets illegaals bij hadden. We moesten nog wat papieren
invullen en daarna konden we gaan.
Ze hadden ons nog wel een
telefoonnummer en marifoonnummer van de volgende haven gegeven. Dan konden we
ze bellen voor een plaats in de haven aldaar. Ze waren dag en nacht bereikbaar.
En bovendien zeiden ze dat we daar veel meer plaats hadden en veel beter met
onze boot konden liggen.
Maar naar vele keren naar
deze haven bellen met marifoon en telefoon wederom géén gehoor.
We besloten om toch maar naar
deze haven, genaamd El Jadida, te varen. Ze hadden ons tenslotte medegedeeld
dat in deze haven altijd plaats zou zijn. We zouden ook daar weer `s nachts
aankomen dus van te voren precies gekeken hoe we moesten varen en waar we dan
konden liggen.
Er lag een wrak vlakbij de
ingang van de haven, dat zagen we al op de kaart en het werd laag water dus ook
vrij ondiep maar het moest lukken met onze boot.
Het was dus al een hele toer
om in het donker veilig binnen te komen. Maar dat ging verder prima. Ad varen
en ik op de navigatie kijken naar diepten en obstakels. Eenmaal binnen zagen we
dat de haven vol lag met vissersboten die de volgende ochtend al vroeg de zee
op zouden gaan. En aan de andere zijde was een grote kademuur die ook helemaal
vol lag met kleine bootjes.
Dit was voor ons het moment
dat we tot de conclusie kwamen dat de Atlantische kant van Marokko prachtig
mooi is met volop cultuur en prachtige gebouwen en vriendelijke en behulpzame
mensen.
Maar als je dit land met een
zeilboot aandoet, daar zijn ze nog niet op ingesteld. Havens zijn er bijna
niet. We hoorden van andere zeilers dat in Agadir wel een haven is. Met de bouw
van de haven in Casablanca zijn ze al een hele tijd bezig. Deze zou in 2019
klaar moeten zijn maar ons werd al verteld dat dit beslist niet gaat lukken.
Toch jammer! Wij hadden hier
graag langere tijd willen verblijven.
Het is nu 12 april 2019 06.15 uur en pikdonker buiten. Ad ligt te
slapen en ik zit in de kuip tijdens mijn wacht te genieten van de stilte. Marokko laten we achter ons en we zijn op weg
naar de Canarische Eilanden. Een tocht van twee nachten. We varen voor de wind
met gereefde zeilen, windkracht 6 a 7.
We komen in de nacht aan op
het eiland Graciosa op 13 april 2019. We gooien hier ons anker uit en gaan
slapen. Even een paar dagen uitrusten.
De volgende dag varen we naar
de haven voor een ligplaats maar die is vanwege de paasvakantie hier helemaal
volgeboekt. Dus snel even wat boodschappen halen en dan gaan we weer voor anker
liggen.
De tweede dag 14 april 2019
heeft Ad ’s morgens een ontzettende pijn in zijn rug met uitstraling naar zijn
heup en bovenkant van zijn been. Hij kan niet meer op of neer. Snel het anker
opgehaald en naar de dichtstbijzijnde haven, in ons geval Arrecife op Lanzarote,
gebeld voor een ligplaats en dat we naar het ziekenhuis moesten en of ze een
taxi wilden bellen.
Ad ligt op bed met flinke
pijn en ik vaar richting de haven van Lanzarote. Ook weer een tocht van 26
mijlen, ongeveer 4 uren.
Aangekomen in de haven staan
er al mensen klaar om te helpen met aanleggen etc. en staat er al een taxi
klaar die ons naar het ziekenhuis brengt. Echt een geweldige service !!
Het is dan inmiddels 13.30
uur en er moeten natuurlijk eerst allerlei formulieren ingevuld worden.
Na een tijdje wachten in een
wachtkamer worden we geroepen bij een dokter die alleen vraagt welke klachten
er zijn en krijg je een formulier mee. Dan mag je wachten in een grotere
wachtkamer tot je weer opgeroepen wordt voor het werkelijke onderzoek bij een
arts.
De wachtkamer zat flink vol
en we hadden ook niet het idee dat er enige voortgang was. Af en toe werd er
iemand geroepen.
Uiteindelijk werden we om
21.00 uur geroepen om naar de arts te gaan voor een onderzoek.
Gelukkig had Ad sterke
pijnstillers ingenomen zodat het voor hem enigszins draaglijk was om zo lang te
wachten.
Het was volgens de arts geen
hernia omdat hij geen uitvalsverschijnselen naar beneden had, maar hij kon ook
niet precies zeggen wat het dan wel was. We kregen een recept voor pijnstillers
mee wat we bij een apotheek konden gaan halen. Bepaalde apotheken zijn hier 24
uur per dag open dus wij weer met een taxi de medicijnen ophalen en
uiteindelijk kwamen we dan om 23.00 uur weer in haven aan. Wat een dag !!
De volgende dag was de pijn
door de medicijnen in ieder geval draaglijk.
Maar de tweede nacht kreeg Ad
weer verschrikkelijke pijn en steken en kon ook totaal niet plassen.
Dus de volgende dag wederom
naar het ziekenhuis. Weer een vooronderzoek en dit keer hoefden we maar even te
wachten voor het onderzoek bij de arts. We zaten nu in het bestand en hadden in
de gaten dat we vroeg moesten gaan zodat het in de wachtkamer niet zo druk is.
De arts had al een vermoeden en ging meteen een infuus aanleggen en gaf injecties.
Het bleek een prostaat
ontsteking te zijn. Dus daar kwamen de afgelopen dagen ook al deze pijnen
vandaan.
Dus weer medicijnen halen bij
de apotheek met de taxi. Alleen was het zondag en dan is er maar één bepaalde
apotheek open. Gelukkig wist de taxichauffeur welke apotheek open was.
Gelukkig werkten de
medicijnen goed en werd de pijn langzaamaan minder.
We blijven nu een tijdje in
de haven liggen tot alle pijn weg is en blijft. Het gaat nu na twee dagen
medicijnen al een heel stuk beter.
Als je langere tijd op zee
bent en je wordt ziek of krijgt hevige pijnen dan heb je toch wel een probleem.
We hebben natuurlijk volop medicijnen, antibiotica en pijnstillers aan boord.
We hebben voor we uit Nederland weggingen een lijst opgesteld en samen met onze
huisarts bekeken welke medicijnen we mee zouden nemen.
Maar het ene medicijn mag je
niet gebruiken bij het andere. Bij bepaalde medicijnen moet je weer
maagbeschermers gebruiken en ga zo maar door.
Maar mocht je echt niet weten
wat je moet doen, kun je via een SSB radio of Iridium telefoon de Radio
Medische Dienst in Den Helder oproepen voor advies.
Het is nu 8 mei 2019 we blijven tot ongeveer half/eind
augustus 2019 op de Canarische Eilanden rond varen.
Lekker uitrusten en afwachten
hoe het verder met de gezondheid van Ad zal verlopen.
We gaan de eilanden eens goed
bekijken.
Gedurende een maand is hier
op het strand een groot podium opgebouwd. Elke avond komen er verschillende
bands en orkesten.
Een vriend en vriendin van
ons willen nog naar de eilanden komen en onze zonen komen hier nog op vakantie.
Daarna zijn onze plannen om
richting de Kaapverdische Eilanden te gaan varen.